Tuesday, December 11, 2012

Mutiara Kata .


MUTIARA KATA PUJANGGA
1-Mutiara kata:
“Ilmu itu tiang untuk kesempurnaan akal. Bertambah luas akal, bertambah luaslah hidup, bertambah datanglah bahagia. Bertambah sempit akal, bertambah sempit pula hidup, bertambah datanglah celaka”
                                                                                        ~ Prof.Dr.Hamka ~


2-Kata-kata Pujangga:
"Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak." 

3-Kata-kata Pujangga: 
"Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok."


4-Kata-kata Pujangga: "Yang telah berlalu biarkan ia berlalu, yang mendatang hadapi dengan cemerlang."


5-Kata-kata Pujangga: "Kadang-kadang sesuatu yang berharga itu kita sedari setelah ia meninggalkan kita, dan kala itu kita hanya pasrah."


6-Kata-kata Pujangga: "Andai kau pernah menghirup madu, melihat damai dan merasa senang, ingatlah suatu masa nanti mungkin semua itu akan sirna."


7-Kata-kata Pujangga: "Untuk mencicip kemanisan, perlu bermula dengan mengupas kepahitan."


8-Kata-kata Pujangga: "Tiada yang paling bernilai pada sebuah kejayaan selain sebuku usaha."


9-Kata-kata Pujangga:
"Jika dunia ini persinggahan, mengapa tidak kita banyakkan bekalan untuk meneruskan perjalanan? Kerana kita cuma ada satu persinggahan."


10-Kata-kata Pujangga: "Manusia tak akan berjaya selagi sentiasa mengenangkan kegagalan yang pernah ditempuhinya."


11-Kata-kata Pujangga: "Untuk mendapat sesuatu yang besar, kita patut banyak berkorban perkara-perkara yang kecil."


12-Kata-kata Pujangga:
"Tidak berakal seseorang manusia apabila tidak mahu menerima dan meminta nasihat daripada orang lain."


13-Kata-kata Pujangga: "Setiap manusia mahu dihargai, sekurang-kurangnya berilah senyuman kerana memberikan senyuman seperti memberikan orang lain peluang."


14-Kata-kata pujangga:
"Adakalanya kita perlu menangis agar kita tahu bahawa hidup ini bukan sekadar untuk ketawa dan adakalanya kita perlu ketawa agar kita tahu menilai mahalnya setitis air mata." (Kiriman seorang kawan)



15-Kata-kata Pujangga:
"Bahagia seseorang manusia tidak terletak pada penilaian orang lain, duka seseorang manusia tak sama dirasai orang lain, tetapi bahagia yang hakiki adalah ketaqwaan yang semua manusia patut miliki."



Sunday, December 09, 2012

Najis Mutawassitah


Najis Mutawassitah 
Najis Mutawassitah adalah najis sederhana yang merangkumi semua najis selain najis mukhaffafah dan mughalladzah. Ini termasuklah tahi, kencing, darah, nanah,muntah, air liur basi, bangkai, arak dan lain-lain. Najis ini terbahagi kepada dua bahagian seperti :
  1. Najis Ainiah, iaitu najis yang masih wujud ainnya atau kesannya seperti warna, rasa atau bau. Najis ini hendaklah disucikan menurut syara berdasarkan bahagiannya yang akan dinyatakan. Contohnya darah, nanah dan muntah.
  1. Najis Hukmiah, iaitu najis yang sudah hilang ainnya dan sudah tiada kesannya seperti air kencing yang sudah kering tetapi belum disucikan menurut syara. Keadaan ini disebabkan kesan panas dan angin menyebabkan najis tersebut telah hilang sehingga tiada warna, rasa dan baunya lagi.
Cara menyucikan najis mukhofafah
Najis a’iniah hendaklah dicuci sehingga tiada lagi sebarang sifat warna, bau dan rasa. Seterusnya hendaklah dialirkan air mutlak sekurang-kurangnya sekali. Daripada Asma ra menyatakan : Telah datang seorang perempuan kepada Nabi saw lalu berkata :
“Apa pandanganmu tentang darah Haid yang terkena pakaian. Nabi saw bersabda: Hilangkan kesan darah tersebut, kemudian gosokkan dengan air, kemudian basuhlah ia, kemudian kamu sembahyanglah dengannya”. (Riwayat Al-Bukhari)
Najis hukmiah memadailah dengan mengalirkan atau Menjirus air mutlak pada tempat yang terkena najis.
Najis yang dimaafkan.
  • Bangkai haiwan yang tidak mengalir darahnya apabila di belah ketika hidup   seperti semut,lalat,nyamuk,lipas dan sebagainya.
  •   Sedikit darah ,nanah,muntah dan sebagainya.

  • Najis yang tidak kelihatan pada mata kasar sperti najis yang terdapat pada    kaki lalat ,nyamuk dan sebagainya.

Najis Mukhaffafah


Najis Mukhaffafah

Najis Mukhaffafah ialah kencing kanak-kanak lelaki yang belum makan makanan selain daripada susu ibunya dan umurnya belum mencapai dua tahun. Air kencing kanak-kanak perempuan yang belum makan selain susu ibunya hendaklah dibasuh sampai mengalir air di atas benda yang kena najis itu dan hilang zat dan sifat-sifat nya sebagaimana mensuci kencing orang dewasa. Ali ra menyatakan bahawa nabi SAW bersabda :

“Air kencing kanak-kanak lelaki memadai direnjis dan air kencing kanak-kanak perempuan dibasuh”. (Riwayat Ibnu Majah)
Cara Menyucikan Najis Mukhafafah

Najis Muhaffafah  pula dibersihkan melalui cara memadai dengan memercikkan air atas benda yang terkena najis muhaffafah dengan tidak di syaratkan mengalir air. Adapun air kencing kanak-kanak perempuan dibersihkan seperti membersihkan najis mutawasitah.

Sekarang ini , ramai ibu-ibu berkerjaya yang tidak sempat menyusukan anak mereka. Ini menyebabkan mereka  memberikan susu formula kepada anak mereka. situasi seperti ini akan menyebabkan susu ibu tersebut kering dari payudaranya dan terpaksalah mereka memberikan susu formula kepada anak-anak mereka. Air kencing yang dikeluarkan oleh anak mereka ini tidak dikira sebagai najis mukhaffafah walaupun umur anak mereka tidak sampai dua tahun. Najis anak mereka hendaklah dibasuh sepertimana najis mutawassitah.

Najis Mughallazah



   Najis Mughallazah 

Merujuk kepada buku “Indahnya Hidup Bersyariat” karangan Dato’ Ismail Kamus dan Mohd Azrul Azlen Ab. Hamid mengatakan bahawa :
“Najis Munghallazah ialah najis berat iaitu najis babi dan anjing. Segala perkara yang ada hubungannya dengan kedua-dua binatang tersebut seperti tahi, kencing, daging, kulit dan sebaginya dikira najis munghallazah. Ini termasuk juga anak yang lahir salah satu daripadanya.
Cara membersihkan najis mughallazah .

Cara menyucikan najis mughallazah ialah dengan dibasuh sebanyak tujuh kali. Sekali dengan air tanah (air yang dicampur dengan tanah yang suci). Kemudiaan dibasuh dengan air mutlak sebanyak enam kali ditempat yang terkena najis sehingga hilang ain, bau dan rasanya. Jika najis itu tidak hilang walaupun  telah dibasuh  beberapa kali, maka prosesnya hendaklah  diulang sehingga tiada kesan najis tersebut.
Proses ini dinamakan samak, atau sertu.





Mengapa kita perlu melakukan SAMAK ?
Ianya adalah perintah agama. Sebagai seorang yang beriman dengan hukum Allah, kita mestilah mematuhi segala perintahnya. Disitulah terletaknya keimanan kita dengan hukum Tuhan.
Suruhan ini adalah berdasarkan pada hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud : "Sucinya bekas/barangan salah seorang kamu apabila dijilat anjing dengan membasuhnya tujuh kali. Air yang pertamanya hendaklah dicampur dengan tanah".  ( Riwayat Muslim)

Ada  juga kajian yang membuktikan bahawa di dalam najis mughallazah ini terdapat sejenis kuman yang hanya boleh di matikan dengan hanya air yang mengandungi tanah. Maka kajian ini membuktikan betapa setiap perintah Allah s.w.t  itu ada hikmah di sebaliknya yang di luar jangkauan akal manusia.

Sedikit penambahan
Merujuk kepada persoalan najis mughallazah, Islam telah menetapkan kita larangan-larangan tertentu terhadap anjing dan babi serta keturunan dari dari  keduanya. Maka sebagai seorang muslim wajiblah kita mematuhinya. 



Jika dilihat dari sudut saintifiknya, memang banyak hikmah mengapa Islam melarang umatnya mendekati babi(termasuk dagingnya, tabiat hidupnya, kandungan bakteria yang memudaratkan sistem badan manusia dan lain-lain) semuanya berkaitan dengan babi. 

            Bagi anjing pula yang dianggap binatang peliharaan yang jinak jika dilihat dari sudut saintifik dalam konteks pembelaannya, isi kandungan dagingnya, tabiat dan habitatnya. 

Kajian telah membuktikan air liur anjing mengandungi bakteria yang membahayakan manusia. Ini kerana anjing tidak berpeluh tetapi pengomoskawal-aturannya adalah melalui lelehan air liur dari mulutnya yang sentiasa ternganga
           
Satu kajian yang telah diterbitkan dalam journal sains barat telah membuktikan tentang kesan gigitan anjing sebagai binatang peliharaan jika tidak dirawat segera akan memudaratkan manusia.

 Rasulullah SAW sendiri menyuruh supaya dibunuh anjing gila kerana penyakit merbahaya yang mungkin merebak dalam masyarakat akibat gigitannya. 

Air liur anjing merupakan najis mughollazah yang merbahaya, Nabi Muhammad SAW telah menyuruh kita menyamak bekas yang dijilat oleh anjing, sebagaimana yang termaktub dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim, dengan enam kali air bersih dan satu kali air yang bercampur dengan lumpur atau tanah.

Anjing tidak boleh dimakan bukan sahaja kerana ia binatang yang najis tetapi juga binatang yang bertaring dan menangkap binatang dengan cara menerkam. Walau bagaimanapun jika anggota badan kita kering, tersentuh dengan bulu anjing yang juga kering, hukumnya tidak najis. Anjing boleh digunakan untuk berburu dan bahagian yang digigit oleh anjing hendaklah dibuang. Bakinya boleh dimakan.

Maksud Najis



Dari segi bahasa : najis bermaksud benda kotor seperti darah, air kencing dan tahi.
Dari segi syarak : najis bermaksud segala kekotoran yang menghalang sahnya solat.
Menurut Rosli Bin Othman dalam bukunya Al-Mukhtasar Al-Mufid (Ringkasan Hukum Solat dan Taharah) mengatakan bahawa :
“Najis juga boleh diertikan sesuatu benda yang kotor pada pandangan syara yang menghalang sahnya solat dan ibadah-ibadah yang pada maknanya.”

Oleh itu kesimpulan dari maksud di atas najis boleh didefinasikan kepada tiap-tiap benda yang kotor dan jijik dan tidak sah solat sekiranya hadir pada badan, pakaian dan tempat untuk mengerjakan solat.
Sebelum melakukan solat, hendaklah terlebih dahulu membersihkan tubuh badannya dan pakaiannya dari segala najis. Firman Allah SWT :
“Dan pakaianmu, maka hendaklah Engkau bersihkan.” (Al-Muddatthir : 4)
Bahagian Najis

Najis itu terbahagi kepada 3 bahagian iaitu Mughallazah ( berat ) Mutawasitah ( sederhana ) dan juga Muhaffafah (ringan)












NASIHAT IMAM SYAFIE




Imam Al-Syafie tokoh ilmuan yang terkenal dengan ketekunan dalam menuntut ilmu, penegak sunnah, penegak kebenaran dan imam besar dalam bidang fekah. Beliau banyak meninggalkan kata-kata nasihat yang boleh dijadikan panduan kepada para pelajar. Antaranya ialah :

1. Imam al-Syafie pernah bersyair:

Aku mengadukan kepada Waki’ (guru beliau) tentang buruknya hafalan
Maka beliau membimbingku untuk meninggalkan perbuatan maksiat
Dan berkata, ‘Ketahuilah bahwa ilmu adalah cahaya
Dan cahaya Allah tidak diberikan kepada pelaku maksiat’

2.Beliau Berkata :

Barangsiapa ingin agar Allah membukakan hatinya atau meneranginya, maka dia harus meninggalkan pembicaraan yang tidak bermanfaatmeninggalkan dosa-dosa, menghindari perbuatan-perbuatan maksiat dan menyembunyikan amalan yang dikerjakan antara dia dan Allah. Jika dia mengerjakan hal tersebut, maka Allah akan membukakan ilmu baginya yang akan menyibukkan dia dari yang lainnya. Sesungguhnya dalam kematian terdapat perkara yang menyibukkan.”
Antara pengajaran yang boleh diambil daripada nasihat Imam al-Syafie ialah :

1. Menjauhi maksiat kerana maksiat merupakan hijab atau penghalang untuk mendapat ilmu. Hati yang dicemari dengan dosa tidak akan dapat menyimpan ilmu yang bermanfaat.

2.  Masa itu amat berharga bagi seorang pelajar . Oleh itu elakkan dari melakukan sebaarang aktiviti yang tidak berfaedah.

3. Setiap amalan-alaman sunat  yang dilakukan hendaklah secara tersembunyi dan tidak diketahui oleh sesiapapun , bukannya dengan cara untuk menunjuk-nunjuk.

4. Orang yang mendapat bimbingan Allah sentiasa menghabiskan masanya dengan ilmu dan amalan yang berfaedah untuk dunia atau akhiratnya.

5. Orang yang berilmu juga hendaklah selalu mengingati mati kerana mati itu akan menyibukkan seseorang itu dengan perkara yang bermanfaat untuk kehidupannya selepas mati.



Dalil Menuntut Ilmu
Dalam Surah at Taubah ada menyebut bahawa bukan semua di antara kita pergi untuk berjuang (berjihad). Makanya wajib sebahagian di antara kita pergi memperdalamkan ilmu agama. Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang). Oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam agama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah)." [At Taubah 9 : 122]

Dan dalam sebuah hadis Rasulullah SAW ada menyebut bahawa sekiranya Allah SWT ingin memberikan hambanya kebaikan, maka Allah SWT akan memberikannya kefahaman dalam agama. Perkara ini yang harus dikejar oleh setiap muslim agar dekat kepada kebaikan yang dijanjikan oleh Allah SWT dengan menuntut ilmu. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah SWT baginya akan kebaikan, nescaya Allah SWT akan memberinya kefahaman dalam agama" [HR Bukhari dan Muslim]